سنگ گرانیت| ویژگی ها و کاربرد سنگ گرانیت

سنگ گرانیت نام علمی همان سنگ خارا است که به عنوان سنگی سخت از آن نام برده می شود.

به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، شاید واژه سنگ خارا در شعر و ادبیات پارسی به گوش شما هم خورده باشد. سنگ گرانیت نام علمی همان سنگ خارا است که به عنوان سنگی سخت از آن نام برده می شود. سنگ گرانیت که از سرد شدن توده های مذاب و اسیدی آتش فشانی شکل گرفته است، نمادی از سختی، مقاومت و دوام است. با نگاهی به سازه های دوران باستان، به کارگیری سنگ گرانیت را در بسیاری از آنها می بینیم. گرانیت صورتی در اهرام مصر و سنگ گرانیت قرمز در برخی از معبدهای هندوستان از نمونه های بارز استفاده از گرانیت در سازه های دوران باستان است.

سنگ گرانیت| ویژگی ها و کاربرد سنگ گرانیت

معدن های سنگ گرانیت در کشورهای آسیای میانه مانند هندوستان، چین، تایوان، ویتنام و ایران یافت می شود. سنگ گرانیت هر سرزمین، به دلیل بافت خاک آن منطقه با سرزمین دیگر، اندکی متفاوت است. این تفاوت در مقدار خمش و سایش سنگ، جذب آب و مقدار آهن موجود در آن نمایان می شود. بیشترین خرید انواع سنگ گرانیت به منظور بهره بردن از آنها در ساخت سازه های مختلف است. کیااستون یکی از بزرگ ترین فروشگاه سنگ های ساختمانی با ارائه باکیفیت ترین سنگ ها به قیمت رقابتی در خدمت صنعت ساخت وساز این مرزوبوم است.

معرفی سنگ گرانیت

سنگ گرانیت نوعی سنگ آذرین است. سنگ های آذرین همان سنگ های آتش فشانی هستند که ماده اصلی آنها را ماگما تشکیل می دهد که پس از خارج شدن از دهانه آتش فشان، کم کم سرد و تبدیل به سنگی سخت می شود. ویژگی خاص ماگما اسیدی بودن آن است و در نتیجه سنگ گرانیت هم که از ماگما به وجود آمده سنگی با ماهیت اسیدی است. کانی های مختلفی مانند کوارتز یا دُرّ کوهی، میکا، فلدسپات، پتاسیم، بیوتیت و... در بافت سنگ گرانیت یافت می شوند.

ویژگی های سنگ گرانیت

 بسیار سخت است و به آسانی خط و خش برنمی دارد. چگالی این سنگ 2.75 گرم در سانتی متر مکعب است.

 در برابر حرارت مقاوم است.

 زیبایی بی نظیری دارد و در بافت ها و رنگ های مختلف یافت می شود.

 در برابر لک شدن مقاوم است.

 درزهای ریز و پنهانی دارد.

 نگهداری آن آسان است.

 خاصیت صیقل پذیری بسیار خوبی دارد.

رنگ و بافت سنگ گرانیت

بافت سنگ گرانیت به دلیل آذرین بودن آن دارای دانه های متوسط تا درشت است. در سنگ گرانیت مواد معدنی مختلفی وجود دارد که هر کدام دارای رنگی خاص هستند و رنگ انواع گرانیت با توجه به نوع کانی به کاررفته در آنها مشخص می شود. بدین ترتیب سنگ گرانیتِ سفید و رنگ های دیگری مانند خاکستری، صورتی، پرتقالی، شکلاتی، سبز، مشکی و قرمز در بین آنها دیده می شود. سنگ گرانیت طوسی نطنز و سنگ گرانیت گل پنبه ای نهبندان هم از نمونه های دیگر آن است. سنگ گرانیت مشکی از پرکاربردترین گرانیت ها است. تنوع در رنگ و بافت سنگ گرانیت آن را به یکی از محبوب ترین سنگ های قابل استفاده در صنعت ساختمان سازی تبدیل کرده است.

سنگ گرانیت| ویژگی ها و کاربرد سنگ گرانیت

انواع سنگ گرانیت

سنگ گرانیت را می توان با توجه به محل استخراج آن دسته بندی کرد که سنگ گرانیت نطنز یکی از بهترین نمونه های آن است.

سنگ گرانیت نطنز

سنگ گرانیت نطنز یکی از بهترین انواع آن در ایران است. سنگ گرانیت نطنز مشکی از بهترین نمونه های تیره این سنگ در کشور است که زمینه ای سیاه با دانه های سفید دارد. از ویژگی های سنگ گرانیت نطنز جذب آب پائین و مقاومت بالا در برابر سایش و فرسایش است. البته مقاومت سنگ گرانیت نطنز در برابر عوامل محیطی مانند گرما و سرما، و تابش اشعه خورشید هم زبانزد همگان است. سنگ گرانیت گل پنبه ای و سنگ گرانیت طوسی نطنز از پرکاربردترین سنگ های گرانیت هستند.

فراوری سنگ گرانیت

از اپوکسی در فراوری سنگ گرانیت برای یکنواخت کردن بیشتر رنگ آن استفاده می شود که منجر به زیباتر شدن سنگ می شود.

یکی از فراوری های سنگ گرانیت رنگ کردن آن است. بعضی از انواع سنگ گرانیت به صورت مصنوعی رنگ می شوند و به رنگ هلویی، نخودی، قرمز یا رنگ های دیگر درمی آیند.

مقاومت سنگ گرانیت

 سنگ گرانیت دارای روزنه های کمی است، در نتیجه در برابر جذب آب مقاوم است.

 مقاومت خوبی در برابر گرما، حرارت و تابش آفتاب دارد، پس از نمونه سنگ های مناسب نمای ساختمان است.

 از مقاومت فشاری بالایی برخوردار است، پس مناسب سنگفرش مکان های پررفت وآمد است.

 دارای خاصیت صیقل پذیری بالاست، پس مناسب ساخت وسایل دکوری و تزئینی است.

کاربردهای سنگ گرانیت

با توجه به مقاومت بالای سنگ گرانیت، آن را در هر قسمتی از سازه می توان به کار برد. گرانیت یکی از بهترین سنگ های مناسب نمای ساختمان و همچنین سنگفرش داخل و خارج ساختمان است.

کاربرد سنگ گرانیت در نمای ساختمان

گرانیت را می توان به عنوان یکی از سنگ های مناسب نمای ساختمان نام برد. البته توجه به این نکته ضروری است که این سنگ وزن بالایی دارد و باید از پلاک برای محکم کردن آن استفاده شود.

سنگ گرانیت| ویژگی ها و کاربرد سنگ گرانیت

کاربرد سنگ گرانیت در کف ساختمان

ضد خط وخش بودن سنگ گرانیت، از آن بهترین پوشش برای کف ساختمان و حتی پوشش کف معابر عمومی ساخته است.

کاربردهای دیگر سنگ گرانیت:

از سنگ گرانیت می توان برای کانتر و رویه کابینت هم بهره برد. ساختن راه پله، محوطه سازی در فضای شهری، سنگفرش کردن پیاده رو و جدول کشی خیابان ها هم بدون بهره گیری از سنگ گرانیت قابل تصور نیست.

برتری های استفاده از سنگ گرانیت

هزینه نگهداری سنگ گرانیت پائین است و استفاده از آن در سازه کاملا به صرفه است.

دارای عمر طولانی است.

 قابلیت آتش گرفتن و سوختن ندارد، پس یکی از بهترین سنگ ها برای ساختمان است.

 دارای هم خوانی با دیگر مصالح ساختمانی است.

نگاهی به اشکالات سنگ گرانیت

وزن بالایی دارد.

 نصب آن بر روی دیوار کمی مشکل است.

 به دلیل سخت بودن، نیازمند دستگاه های مختلفی برای استخراج است، درنتیجه ممکن است قیمت آن گران تر از سنگ های دیگر  شود.

 عایق صوتی و حرارتی نیست.

تمیز کردن سنگ گرانیت

تمیز کردن سنگ گرانیت آسان است و می توان آن را با مواد مختلفی مانند مایع ظرف شویی شست وشو داد. برای درخشان تر شدن سطح سنگ هم می توان از روغن های گیاهی استفاده کرد.

قیمت سنگ گرانیت

 قیمت سنگ گرانیت وابسته به کیفیت آن است. هر چه گرانیت یکنواخت تر و یک دست تر باشد، قیمت آن بیشتر است. البته فراوری سنگ گرانیت هم کیفیت آن را بالاتر می برد.

 رنگ گرانیت هم در قیمت آن موثر است. مثلا سنگ گرانیت مشکی هرچه تیره تر باشد، گران تر است.

 خرید انواع سنگ گرانیت وارداتی نیز می تواند هزینه بالاتری داشته باشد. از نمونه سنگ گرانیت وارداتی می توان به گرانیت سفید آلاسکا، مروارید آبی، سفید یخی و فیوژن اشاره کرد.

بی گمان یکی از مسائل تاثیرگذار در زیبایی سازه، پوشش کف و دیوارهای آن است. نمای ظاهری ساختمان از دو دیدگاه مختلف دارای اهمیت است. نخست اینکه با زیباتر کردن محیط، حس خوبی به افراد می دهد؛ دیگر اینکه به عنوان امضای سازنده ساختمان برای دهه ها به یادگار می ماند. کیااستون با ارائه انواع سنگ های ساختمانی سال هاست همراه شما در ساخت سازه های زیبا و به یاد ماندنی است.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار